Sådan giver I et godt mundtligt afslag til jobansøgeren!

Sådan giver I et godt mundtligt afslag til jobansøgeren!

Det kan være svært at give et afslag til en jobsøger efter samtalen. For hvordan får I det gjort, uden det bliver opfattet forkert af modtageren? Som arbejdsgiver ønsker I ikke at træde vedkommende over tæerne, men at få sagt pænt ”nej tak” uden at lukke døren for fremtiden.

I en hverdag med mangel på tid kan det være fristende blot at sende en e-mail. Min anbefaling er, at et personligt møde også kræver en telefonisk tilbagemelding. Det er god stil, og I viser respekt for ansøgeren!

Ofte har jeg oplevet, man sender en standardmail med afslag uden oplysninger om, hvorfor kandidaten ikke blev valgt til stillingen eller gik videre til 2. runde. Alternativt giver man en for direkte tilbagemelding, som kandidaten kan blive stødt over.

En anden version er, man godt nok ringer og giver afslaget, men at det kun går på de udslagsgivende kompetencer, den valgte kandidat har.

Men hvordan gives et godt afslag, så både I og kandidaten får noget ud af det? Så I efterlader et positivt aftryk, og vedkommende kan arbejde videre med det indtryk, han eller hun giver til potentielle arbejdsgivere?

4 enkle trin til respektfulde afslag

  • Start med at sige, vedkommende ikke er gået videre i processen og spørg, om han/hun vil have en tilbagemelding (det er vigtigt, I siger som det første, det blev et afslag. Ellers vil kandidaten ikke høre jeres begrundelse for det
  • Dernæst nævner I 1-3 gode ting, I bemærkede ved interviewet – så, hørte eller oplevede
  • Her giver I gode råd til, hvad kandidaten kan gøre bedre næste gang. I kan udtrykke det respektfuldt på denne måde: ”Jeg ville rigtig gerne have hørt/set mere af…” eller ”jeg ville ønske, du i højere grad kunne have givet udtryk for …”. En anden måde er at sige: ”Tilføj/skru op for…”
  • Afslut med et konkret råd

Under punkt 3 er det vigtigt, I siger det med respekt for kandidaten! Ud fra en samtale af en times varighed kan I ikke konkludere, at kandidaten for eksempel ikke er proaktiv. I kan kun konkludere, at i den korte periode, I mødtes, oplevede I ikke, kandidaten var proaktiv. Derfor formuleres sætningerne, som de gør.

Husk på, der er en stor fordel i respektfulde afslag! Måske kunne kandidaten være interessant at ansætte på et senere tidspunkt. Og som arbejdsgiver kan I også kun ønske, I og jeres firma omtales positivt af dem, der har været igennem en ansættelsesproces hos jer!

Artiklen er tidligere publiceret på Amino i marts 2017

Del indlægget

Skriv et svar